Jaki jest sekret silnej marki osobistej? Co ma wpływ na to, że niektórzy się wybijają w swojej branży, a inni pomimo wielu prób nie zostają zauważeni? Na pewno zastanawiasz się, co zrobić, by móc szczycić się silną marką, tym samym zapewniając sobie zainteresowanie klientów. Na początek polecamy Ci skorzystanie ze wskazówek, które sformułowaliśmy na bazie naszego doświadczenia i wiedzy.
1. Twoja historia, Twoje błędy, Twój sukces – to Twoja marka osobista
Trudno jest zbudować markę osobistą, nie znając samego siebie. Kreowanie swojego medialnego wizerunku, który znacznie odbiega od Twoich wartości, historii, wiedzy i doświadczenia, to bardzo zły pomysł.
W czasach, kiedy w łatwy sposób można sprawdzić różne fakty, szybko wyjdzie na jaw, że mydlisz ludziom oczy. O ile budowanie zaufania wśród grupy odbiorców to bardzo czasochłonny proces, o tyle strata zaufania jest czasem kwestią minut. A brak zaufania oznacza brak społeczności i brak klientów.
Jesteśmy zwolennikami budowania biznesu na silnych fundamentach. Ta sama zasada dotyczy budowania marki osobistej w mediach społecznościowych. Zacznij od poznania samego siebie, opowiedz sobie swoją historię i udziel odpowiedzi na kilka pytań:
- Co do tej pory zrobiłeś i osiągnąłeś w sferze życia i kariery, w kontekście tego, czym chcesz się dzielić ze swoją społecznością?
- Jak zaczynałeś, jakie etapy rozwoju przeszedłeś do momentu, w którym teraz jesteś?
- Jakie były Twoje trudności, przeszkody do pokonania?
- Jaki styl życia i pracy prowadzisz?
- Jakimi zasadami kierujesz się w swoim życiu i biznesie?
- Czy chcesz się dzielić swoim życiem prywatnym? W jakim zakresie?
Kiedy już uświadomisz sobie, jak wyglądała Twoja dotychczasowa droga, dokąd teraz zmierzasz, co chcesz osiągnąć i jak chcesz pomagać innym, budowanie własnej marki osobistej stanie się o wiele łatwiejsze.
Świadomość samego siebie to ogromna wartość i solidny fundament do budowania online’owego zamku.
2. Docieraj do osób, na których Ci zależy, na resztę nie zwracaj uwagi
Szczerość, wiedza, oryginalność i Twoje doświadczenie zwrócą na Ciebie uwagę wielu ludzi. Trudno jest zadowolić wszystkich, dlatego musisz wiedzieć, w kim chcesz wzbudzić zainteresowanie, bo to właśnie będą Twoi przyszli klienci.
Fakt jest taki, że w mediach społecznościowych robi się coraz tłoczniej, codziennie setki osób zakładają swoje kanały i zaczynają walkę o wybicie się w swojej branży lub niszy.
Aby docierać do ludzi, którzy mogą być zainteresowani Twoją wiedzą, a docelowo Twoimi kursami (szkoleniami, usługami), musisz dokładnie ich poznać i zrozumieć.
Przygotowaliśmy dla Ciebie kilka pytań pomocniczych, aby nakreślić kierunek wgłębiania się w sytuację Twojego odbiorcy.
- Kim jest Twój słuchacz (student, przedsiębiorca)?
- Jakie problemy ma i jak pomożesz mu je rozwiązać?
- Na jakim etapie rozwoju (zawodowego, życiowego) się znajduje?
- Czy jego życie rodzinne i zawodowe jest ustabilizowane, czy planuje jakieś zmiany?
- Co go motywuje do zmiany i rozwoju?
- Jaka jest jego sytuacja finansowa?
Kiedy już zacznie układać Ci się w głowie postać, której chcesz pomóc, to zacznij działać. Dziel się swoim doświadczeniem, swoją wiedzą, wspieraj, motywuj, kibicuj.
Ważne jest, by dawać dużo cennych wskazówek, porad, ale nie dzielić się wszystkim. Musisz zostawić coś, co będziesz oferować odpłatnie.
3. Dobierz komunikat do poziomu zaawansowania swoich słuchaczy
Może Cię kusić, aby chwalić się poziomem swojej wiedzy, ale uwierz nam, że forma komunikacji oraz poziom wiedzy, jaką chcesz się dzielić, musi być dopasowana do Twojej grupy odbiorców.
Jeżeli chcesz pomagać osobom od ich pierwszych kroków rozwoju w jakiejś dziedzinie lub wspierać ich w procesie zmian, to nie możesz dzielić się wiedzą dla osób zaawansowanych.
4. Siej ziarno i dbaj o swój ogród
Budowanie marki osobistej to nie kwestia kilku tygodni – to zaangażowanie, konsekwencja, systematyczność, umiejętne słuchanie odbiorców i dbałość o jakość przez miesiące, a nawet lata.
Zdecydowanie łatwiej jest zacząć od niszy, a z czasem rozszerzać swoje działania. My właśnie obraliśmy taką drogę. Przez pierwsze dwa lata budowaliśmy swoją markę w niszy firm edukacyjnych stacjonarnych, teraz zaczynamy docierać do osób, które działają w branży edukacyjnej online.
Wszystkie Twoje działania muszą być spójne z Tobą i nawiązywać do Twojej historii. Z każdym dniem nabywasz nowe doświadczenia, a Twoja historia kreśli kolejne rozdziały. Nie bój się tym dzielić.
Kiedy już pierwsze osoby zaczną Cię obserwować, komentować Twoje treści, pamiętaj, aby dbać o relacje. Twoje miejsce w sieci to Twój ogród, który potrzebuje Twojej uwagi przez cały czas. Im bardziej będziesz dbać o relacje i swoją społeczność, tym bardziej soczyste owoce zbierzesz.
Jak w każdym ogrodzie, znajdą się również chwasty. Musisz liczyć się z tym, że im więcej będzie o Tobie słychać w Twojej branży, tym więcej zacznie się pojawiać osób o odmiennych poglądach.
5. Oryginał jest zawsze cenniejszy niż kopia
W każdej niszy znajdziesz kilku ekspertów, którzy już działają nad swoją marką. Jak więc się przebić z własnym komunikatem? W wielu branżach nic nowego nie wymyślimy.
Odpowiedź jest prosta. Bądź oryginalny. Twoja historia, Twoje doświadczenie i to, jaki jesteś, pomogą Ci dotrzeć do ludzi i zdobyć ich zaufanie, właśnie dzięki Twojemu podejściu do dzielenia się wiedzą.
Twoim zadaniem jest dotrzeć do potencjalnych klientów, którzy polubią Cię za to, jaki jesteś. Będą chcieli uczyć się od Ciebie, bo odnajdują się w Twojej historii, a Twoja droga rozwoju będzie dla nich inspiracją.
Nie staraj się dopasować do wszystkich, nie musisz też kopiować innych, aby zbudować własną i silną markę osobistą.
„Nawet jeśli będziesz dojrzałą, soczystą brzoskwinią, zawsze znajdzie się ktoś, kto powie, że nie lubi brzoskwiń”.
Dita Von Teese