FRISowe przywództwo – jak zarządzać, aby ludzie mnie rozumieli

Czas czytania: 4 min.

Jak być idealnym szefem? Ja mówić do ludzi, aby właściwie zrozumieli moje intencje? Jak pogodzić interesy mojej firmy z interesami moich pracowników? I jak w tym wszystkim zachować równowagę i jednocześnie zadbać o swoje zadowolenie z pracy?

To i wiele innych pytań zadawałam sobie obejmując stanowisko managerskie. Byłam przygotowana. Miałam wiedzę i kompetencje. Uczestniczyłam w szkoleniach z obszarów zarządzania. Książkowo przedstawiałam swoje expose, uczyłam się udzielać informacji zwrotnej, delegować, motywować. Nikt jednak nie przygotował mnie na to, że najtrudniej będzie mówić tak, aby ludzie mnie zrozumieli…

Masz czasem wrażenie, że jasno komunikujesz swoje intencje, nowy projekt czy zasady współpracy, a Twój współpracownik reaguje zupełnie inaczej niż zakładałeś? Jakbyście porozumiewali się w różnych językach? Czy doświadczyłeś kiedyś sytuacji, w której przekazałeś pracownikowi odpowiedzialność za jakieś zadanie myśląc, że dajesz wyraz uznania jego kompetencjom, a okazało się, że jest niezadowolony? A może znasz uczucie zdumienia, kiedy przekazujesz na spotkaniu ze współpracownikami jakąś informację i widzisz różne reakcje na tę samą wiadomość? Niektórzy reagują z entuzjazmem i od razu są gotowi wdrożyć nowy pomysł, inni mają mnóstwo pytań i nastawieni są sceptycznie, a jeszcze inni budują jakieś nierealne scenariusze, których nawet nie brałeś pod uwagę? Jak to możliwe, że ten sam komunikat jest odbierany inaczej przez każdego z odbiorców? Przecież mówisz jasno, precyzyjnie, podajesz wszystkie niezbędne informacje do realizacji projektu. Trudno Ci dostrzec dlaczego niektóre osoby cię nie rozumieją….

Kiedy budujesz swój zespół, najbliższe są ci te osoby, które w lot chwytają twoje myśli. Masz ochotę zatrudniać tylko i wyłącznie tych idealnych pracowników, z którymi porozumiewasz się bez słów i działacie na tych samych falach. Jest to niezwykle kuszące. Wielu managerów marzy o idealnym zespole i idealnych pracownikach. A to ogromny błąd. Błąd, który ja również popełniłam. Wielu przedsiębiorców, szefów, liderów szuka dziś rozwiązań nastawionych na skuteczne, efektywne, a przede wszystkim szybkie realizowanie celów biznesowych i osobistych. Biorą udział w szkoleniach, konferencjach i warsztatach by poznać nowe techniki zarządzania. Z nową wiedzą i pomysłami, wracają do swoich zespołów i… spotyka ich szara rzeczywistość. Wątpliwości, niepokój, obiekcje przed zmianą to naturalna reakcja zespołu, któremu w niewłaściwy sposób przekazaliśmy informacje. Jako manager wielokrotnie zderzyłam się ze ścianą dopóki nie zrozumiałam, że podstawowy klucz do zbudowania efektywnego zespołu, to właściwa komunikacja. Zaczęłam poszukiwać narzędzi, które pozwolą mi dotrzeć do wszystkich członków zespołu. I tak poznałam narzędzie FRIS ®.

Dziś, jako coach zespołowy i trener FRIS®, wspieram przedsiębiorców w nabywaniu umiejętności komunikacyjnych i budowania skutecznych zespołów. Nie idealnych, a różnorodnych. Pokazuję jak otaczać się ludźmi, którzy mają inny Styl Myślenia, którzy właśnie dzięki tym różnicom cię uzupełniają w realizacji celów biznesowych. Wystarczy nauczyć się z nimi porozumiewać. Wystarczy nauczyć się mówić FRISowym językiem… Dzięki niemu zarówno Nasze działania zawodowe, jak i osobiste nabiorą innego wymiaru. Odkąd poznałam narzędzie FRIS® mam poczucie, że posiadłam jakąś wiedzę tajemną. Dzięki niej zaakceptowałam siebie, zrozumiałam dlaczego podejmuję takie, a nie inne wybory, zaczęłam wzmacniać swoje mocne strony i panować nad ograniczeniami. I tego właśnie uczę właścicieli swoich biznesów. Dzięki temu łatwiej im zatrudniać pracowników, prowadzić spotkania, przydzielać zadania związane z realizacją projektów biznesowych, a także godzić wszystkie role, np. szefa, mamy, partnerki czy kobiety. Znajomość własnego Stylu Myślenia i Stylu Działania pozwala zarządzać sobą we wszystkich obszarach życia.

Czym jest zatem FRIS®?

FRIS® to nowe narzędzie diagnostyczno-rozwojowe, które trafnie określa i opisuje Twój naturalny sposób myślenia oraz działania. Pokazuje, jak najlepiej wykorzystać naturalne predyspozycje – w pracy, w relacjach, w rozwoju osobistym.

Definiuje 4 perspektywy poznawcze: Fakty, Relacje, Idee i Struktury.

Styl Myślenia wynika z tego, jaki rodzaj informacji jest najbardziej istotny w momencie zetknięcia się z nową sytuacją. Cztery Style Myślenia to cztery różne sposoby postrzegania i wykorzystywania informacji, reagowania i rozwiązywania problemów. Dlatego jeśli nadajesz komunikat posługując się jedynie swoją perspektywą poznawczą trafiasz tylko do jednej z 4 grup – Twojego Stylu Myślenia. Jeśli przyjrzysz się pozostałym perspektywom nauczysz się mówić językiem zrozumiałym dla wszystkich.

Znasz słowa piosenki „Chodź, pomaluj mój świat” autorstwa Marka Dutkiewicza? Ja zapraszam cię do „pomalowania” swojego zespołu.

Zielony pracownik to Zawodnik, któremu najbardziej zależy na czasie. To najcenniejsza dla niego waluta. Zmierza prosto do celu upraszczając problemy do minimum. Dla niego liczą się fakty. Jeśli chcesz aby wspierał cię swoim entuzjazmem trzymaj się konkretów

Czerwoni Partnerzy potrzebują poczucia przynależności do grupy, dobrej atmosfery i poczucia, że są ważnym ogniwem w Twoim zespole. Jeśli nie okażesz im zrozumienia, empatii i będziesz pomijać ich zdanie podczas spotkań, to poczują się odrzuceni i nie będą chcieli aktywnie uczestniczyć w projekcie. Ale jeśli ich zaangażujesz, to całym sercem będą Cię wspierać.

Niebiescy to ci, którzy zadają ci najwięcej pytań. Analizują, długo podejmują decyzję, a czasami mogą wystawiać Twoją cierpliwość na ciężką próbę. Ale jeśli poświęcisz czas na dostarczenie im odpowiedniej ilości danych. Badacze doskonale sprawdzą się w przewidywaniu zagrożeń w twoich projektach oraz zbudowaniu strategii dla twoich pomysłów.

Żółci Wizjonerzy odsłonią przed tobą nowe pomysły i kreatywnie podejdą do tematu. Jeśli okażesz zainteresowanie ich wizjom mogą być wartościowym paliwem dla nowych strategii w Twojej firmie oraz wsparciem w tworzeniu nowych projektów. Doskonale sprawdzą się na etapie inicjowania nowych działań w zespole.

Zatem jak zbudować komunikat, aby trafiał do tych czterech grup jednocześnie?

1. Wyznaczaj cele jasno i precyzyjnie, określaj krótkoterminowe etapy i pamiętaj, by opierać komunikat na faktach kluczowych dla odbioru informacji przez Zawodników.

2. Wykazuj empatię, zrozumienie, używaj komunikatów „my” aby Partnerzy czuli się członkiem grupy, projektu czy zespołu.

3.Stosuj podczas spotkać „burzę mózgów”, zapraszaj do dzielenia się pomysłami, aby kreatywność wizjonera została doceniona.

4. Zawsze podczas spotkań zarezerwuj czas na pytania. Odpowiadaj cierpliwie i wyczerpująco. Jeśli potrzebujesz więcej informacji, aby udzielić odpowiedzi – nie ukrywaj tego. Mówiąc zespołowi, że nie chcesz wprowadzić ich w błąd i potrzebujesz uszczegółowić poruszoną kwestię, tylko zwiększysz swój autorytet, a Badacze będą chętniej przystępować do działania mając pełny obraz sytuacji.

Są różne definicje przywództwa. Dla mnie to umiejętność słuchania i rozmawiania ze swoimi współpracownikami. Zig Ziglar wypowiedział słowa: „ Możesz zdobyć w życiu, co tylko zechcesz, jeśli wystarczającej liczbie ludzi pomożesz zdobyć to, czego oni chcą”. A żeby to zrobić warto poznawać inny punkt widzenia.

Opracowano na podstawie metodologii FRIS®

Artykuł Eksperta Klubu Żanety Kajs, który znalazł się na łamach pierwszego numeru Magazynu Lider Branży Edukacyjnej.

Zapraszamy Cię do >>Klubu Lider<<, gdzie razem z ekspertami pomożemy Ci rozwinąć żagle Twojej marki, a plany i cele biznesowe staną się rzeczywistością.

#ZarabiajWięcej

Nauczymy Cię sprzedawać w social mediach lekko i bez poczucia wstydu!

Książka, która pomoże Ci zrobić Twój milowy krok w rozwoju firmy, zwiększy liczbę obserwatorów oraz generować wyższe wyniki finansowe.

Michał Wilczyński

Wydawca magazynu Lider Branży Edukacyjnej, autor książki „Zarabiaj Więcej”, specjalista w dziedzinie budowania i zarządzania marką edukacyjną. Otworzył swoją pierwszą firmę w wieku dwudziestu trzech lat z pięćdziesięcioma złotymi w kieszeni. Obecnie jest jednym z czołowych specjalistów w Polsce w dziedzinie budowania i zarządzania markami edukacyjnymi. W jego portfolio są takie marki jak: Ogólnopolski konkurs przedmiotowy Leon, Lider Branży Edukacyjnej, Językowo.org – nauka niemieckiego online, czy też platforma do zarządzania szkołami kivo.pl. Charyzmatyczny mówca. Wygłasza prelekcje i prowadzi kursy oraz konsultacje dla ponad 2,5 tysiąca osób rocznie. Jest twórcą programów i szkoleń online z zakresu rozwoju, działań w social mediach, zarządzania i planowania strategicznego dla właścicieli firm edukacyjnych.

Dołącz do newslettera

Gwarantujemy treści, które otworzą Ci drogę do rozwoju Twojego edu biznesu stacjonarnego lub online.

Nasz Blog

Mogę Cię również zainteresować poniższe artykuły

To będzie bardzo trudny rok dla edu biznesu.

Czas czytania: 3 min. Kiedy nareszcie nadszedł czas, kiedy sytuacja w edu branży zaczęła się stabilizować, nikt nie spodziewał się, że może być znów gorzej. Dotknęliśmy już dna w czasach pandemii i nareszcie nadszedł czas, aby się odbić finansowo, a jednak znowu otrzymujemy kolejne ciosy. Naszym przeciwnikiem tym razem nie jest koronawirus, a szybująca w górę inflacja i podnoszone stopy procentowe przez NBP, które z miesiąca na miesiąc wyciągają coraz więcej z portfeli naszych klientów.

Może teraz myślisz sobie, bez przesady, ale zastanów się chwilkę dłużej. Dlaczego inflacja jest zagrożeniem dla naszych biznesów?

Hejt przedsiębiorców

„To nie hejt, tylko konstruktywna krytyka”

Czas czytania: 8 min. Kiedyś myślałam, że hejt mnie nigdy nie spotka, bo zawsze mam dobre intencje, jestem osobą, która nigdy celowo nie oszukałaby innego człowieka. Często udzielam porad, wsparcia, nie oczekując nic w zamian.

Niestety nie zawsze „dobro powraca”. Myślę, że zdrowym podejściem jest bycie świadomym tego zjawiska oraz faktu, że każdy może zostać zaatakowany. Nie trzeba być aktorem czy sportowcem.

Według raportu międzynarodowej organizacji Global Dignity niemal połowa nastolatków spotyka się ze zjawiskiem hejtu, a co piąty badany jest jego prowodyrem.

7 błędów, które popełniasz przy tworzeniu treści na Twoje social media

Czas czytania: < 1 minuta Musisz pamiętać, ze social media, to przestrzeń, dzięki której możesz dotrzeć do potencjalnych klientów. Jak masz trzymać Fanpage lub konto na Instagramie i tam śmiecić, to lepiej przestań tam publikować. Odpocznij trochę i wróć z nową energią.

Jak będziesz się dobrze bawić i angażować w swoje media społecznościowe, to uwierz mi wrócić to do ciebie z nawiązką, nie będzie to stracony czas.

Shopping cart0
Brak produktów w koszyku!
0

Strona korzysta z plików cookies. Zobacz więcej informacji w Polityce Prywatności