Jeden z najważniejszych elementów, który powinniśmy opracować na samym początku funkcjonowania firmy edukacyjnej to persona. Dzięki temu w przyszłości unikniemy błędów w komunikacji z potencjalnymi klientami. W związku z tym warto wiedzieć, co zrobić, żeby od samego początku budować dobrą komunikację marki, jak kierować do odbiorców odpowiednie reklamy i jak poszerzać grono osób, które będą chciały nam zaufać.
Persona – nasz idealny klient
Na samym początku planowania strategii swojej marki, musimy opracować sylwetkę naszego idealnego klienta, czyli tzw. personę. W tym celu wypisujemy jej cechy charakterystyczne (zarówno pozytywne, jak i negatywne). Są przedsiębiorcy, którzy nie chcą tego robić, ponieważ uważają to za marnotrawstwo swojego czasu. W takich sytuacjach tworzenie persony kończy się na etapie ustalenia danych demograficznych klienta, czyli: płci, wieku czy miejsca zamieszkania/pobytu. Jednak persona to nie tylko demografia – to zaledwie jeden z elementów, których używamy przy jej tworzeniu.
Musisz pamiętać, że personę tworzymy po to, żeby:
· wiedzieć, jak komunikować się z naszym klientem,
· wiedzieć, jak tworzyć odpowiednie treści dla klientów.
W momencie, kiedy stworzymy personę, nie mamy problemu z tworzeniem postów na nasz fanpage, ponieważ wiemy, czego nasz klient potrzebuje, z czym się zmaga i co chce osiągnąć dzięki naszym usługom.
Dlaczego stworzenie persony jest niezbędne?
Aby to zrozumieć, zobacz, jak różny skutek może przynieść wysyłanie takich samych reklam do różnych osób (jedynie na podstawie „skróconej” persony).
Persona 1 – Katarzyna Mak:
· 30 lat,
· mama Franka (3 lata),
· pracuje na pełen etat w korporacji,
· mieszka w Poznaniu.
Persona 2 – Alicja Nowak:
· 31 lat,
· mama Krystka (10 lat) i Julki (5 lat),
· pracuje na własny rachunek,
· mieszka w Poznaniu.
Persona 3 – Monika Zwolska:
· 30 lat,
· mama Viki (10 lat), Maksa (7 lat) i Tosi (2 lata),
· bezrobotna,
· mieszka w Poznaniu.
Persona 4 – Angelika Kowalska:
· 32 lata,
· właścicielka kota Felka,
· kierownik działu sprzedaży w sklepie internetowym,
· mieszka w Poznaniu.
Wyobraź sobie, że reklamujesz usługę cateringu dietetycznego i posługujesz się jednym hasłem: Nie masz czasu, bo pracujesz? Jedz na własnych zasadach.
Co mogą odpowiedzieć na taką reklamę powyższe persony?
Monika: To kosztuje minimum 1500 zł. Mam troje dzieci. Nie pracuję, więc sama gotuję w domu.
Angelika: Super! Mam kota Felka, który zje resztki. Ogarnę sobie jedzenie do pracy i nie będę miała problemu, co zjeść w ciągu dnia.
Podobnie wygląda sytuacja, jeżeli chodzi o usługi edukacyjne. Reklamując kursy językowe, głównym element, który promujemy, jest sama nauka języka obcego. Jeżeli kierujesz komunikat do osób dorosłych, brzmi on: Przyjdź do nas na kurs i naucz się języka obcego. Jednak każdy odbiorca ma inne życie, oczekiwania, co do kursu, a także w różnych celach może chcieć wykorzystać nabyte umiejętności.
Do rodziców często kierujemy komunikat: Zapisz swoje dziecko na kurs językowy. Co o takiej reklamie mogą pomyśleć wyżej opisane kobiety?
Katarzyna: Mam syna, który ma 3-latka. Czy w ogóle jest sens zapisywać go na angielski? Nie umie jeszcze czytać i pisać. Na pewno niczego się nie nauczy. Odpuszczę sobie.
Alicja: Mój syn ma 10 lat. Właśnie zaczął czwartą klasę i ma bardzo duże problemy z gramatyką. Chciałabym, żeby właśnie w tym zakresie dostał wsparcie na kursie.
Jeżeli taką reklamę skierujemy do Angeliki, która nie ma dzieci, to będzie stracony budżet. Jeśli już będzie szukała kursu, to tylko dla siebie.
Reklamowanie swoich usług z uwzględnieniem jedynie czynników demograficzne i tworzeniem jednego komunikatu do różnych odbiorców jest bardzo dużym błędem. Wiele osób uważa, że reklamy na Facebooku nie działają. Wina leży jednak po naszej (właścicieli firm) stronie. Jeśli przygotujemy komunikaty reklamowe, które nie będą dopasowane do grupy docelowej, reklama na pewno nie zadziała.
Dzięki stworzeniu person możesz się reklamować efektywniej. Każda z osób w tym samym wieku ma inne oczekiwania, dlatego powinieneś kierować do nich odpowiednio dopasowane komunikaty reklamowe.
Pamiętaj – im bardziej szczegółowo przeanalizujesz swojego klienta, tym lepiej. Do stworzenia persony musisz się przyłożyć – to twój fundament, na którym będziesz budować swoje komunikaty, które trafią do potencjalnego odbiorcy. Dzięki personie będziesz wiedzieć, jakie problemy ma twój klient, z czym się zmaga, czego potrzebuje, czy co chce osiągnąć.
Stworzenie persony pozwala Ci wyprzedzić konkurencję, ponieważ dzięki niej znajdziesz swojego idealnego klienta, do którego będziesz kierować reklamę. Oznacza to, że reklama nie będzie stratą pieniędzy, lecz dobrze dopasowanym komunikatem marketingowym, który realizuje swój cel.
Chcesz nauczyć się tworzyć strategie reklamowe na Facebooku oraz ustawiać je krok po kroku razem z nami? Dołącz do naszego kursu online, w którym uczymy i pokazujemy, jak ustawiać reklamy promujące kursy stacjonarne oraz online. >>> SPRAWDŹ KURS <<<