Co powinna zawierać umowa firmy edukacyjnej z kursantem?

Czas czytania: 3 min.

Dobra umowa dla szkoły językowej – jak ją napisać i czemu jest ważna?

Prywatna szkoła musi sama zadbać o swoje interesy – w tym o zaplecze prawne. Niektórzy przedsiębiorcy próbują się posiłkować wzorami umów znalezionymi w sieci, ale w większości przypadków nie rozumieją zapisów, nie są w stanie ich wytłumaczyć swoim kursantom i nie mają pewności, czy wykorzystywane przez nich dokumenty są w ogóle odpowiednie.

Z tego artykułu dowiesz się, dlaczego nie warto korzystać z wzorów znalezionych w Internecie, a także dlaczego umowa dla szkoły językowej jest potrzebna, jak ją napisać, jak wdrożyć RODO, a także jakich klauzul nie stosować.

Po co szkole językowej umowa oraz RODO?

Najprostsza odpowiedź – dla zabezpieczenia swoich interesów. Żaden przedsiębiorca nie chce przecież szukać klientów, którzy skorzystali z kursu i nie zapłacili albo zapisali się na lekcje, z dnia na dzień zniknęli, a nie złożyli oficjalnej rezygnacji. Dokumenty kreują też profesjonalny obraz szkoły językowej oraz działają psychologicznie – podpisanie umowy daje poczucie obowiązku, odpowiedzialności i może wyeliminować na starcie potencjalnych problematycznych klientów.

W większości przypadków, przy nauce dzieci czy nawet dorosłych, mamy do czynienia z relacją przedsiębiorca-konsument. W tej sytuacji prawo zawsze bardziej chroni konsumenta, więc to w gestii właściciela takiej szkoły językowej leży zadbanie o swoje interesy. Umowa nie jest jednak Darobowiązkowa. Nie ma przymusu jej podpisywania, nikt nie może zmusić przedsiębiorcy do ochrony własnych interesów. Niektórym wystarczy umowa dorozumiana, inni wiedzą dokładnie, jak wyegzekwować swoje prawa i jak konstruować komunikację z klientami – ale dla pewności i spokoju działania doradzam zawsze sporządzenie dokumentu.

Wdrożenie RODO w szkołach prywatnych jest szczególnie ważne – nie mogą porównywać się z placówkami publicznymi, które (jako instytucja) mają niższe progi odpowiedzialności. Przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność, na przykład szkołę językową, odpowiada osobiście, całym majątkiem – nauczyciel zatrudniony w publicznej szkole nie ponosi takiej odpowiedzialności.

Jak wdrożyć RODO w szkole językowej?

O RODO można myśleć jak o cebuli – ma warstwy wewnętrzne i zewnętrzne. Wdrażając przepisy RODO do swojej działalności trzeba zacząć od zewnątrz, od tego, co widzą klienci, konsumenci. Pierwsze kroki to wprowadzenie obowiązku informacyjnego do umowy, właściwe skonstruowanie stopki maila, formularza kontaktu, uzupełnienie strony internetowej i fanpage czy innych social mediów o właściwe zapisy.

Na dalszym etapie można zająć się częścią wewnętrzną – podstawą RODO – czyli dokumentami firmowymi, których nie widzą potencjalni klienci.

Darmowe wzory z Internetu – czy warto z nich korzystać?

Odpowiem pytaniem na pytanie – a czy w czasie wakacji chodzisz z dzieckiem po plaży i oddajesz je pod opiekę przypadkowym osobom? No właśnie. Pomyśl o firmie jak o dziecku – chcesz dla swojej szkoły jak najlepiej, więc nie możesz ufać zupełnie obcym osobom z Internetu i korzystać z wzorów przez nich przygotowanych.

Oprócz spornych kwestii prawnoautorskich mogą pojawić się problemy z umieszczeniem we wzorze umowy klauzul niedozwolonych (zapisów, które ograniczają prawa konsumentów w stosunku do przepisów prawa albo dających nieproporcjonalnie mocniejszą pozycję jednej ze stron).

Przykłady klauzul niedozwolonych:

  • jednostronna zmiana świadczenia w trakcie, np. ceny kursu,
  • wyłączanie obowiązku zwrotu wniesionych przez konsumentów opłat w przypadku rezygnacji z kursu językowego,
  • nakładanie obowiązku zapłaty rażąco wygórowanej kary umownej lub odstępnego,
  • zastrzeganie, że ewentualne spory rozstrzygać będzie sąd właściwy miejscowo dla siedziby szkoły.

W darmowych wzorach mogą znaleźć się też zapisy, które – chociaż nie są klauzulami niedozwolonymi – powodują, że umowa nie spełnia swojego zadania albo jest nieważna. Szkoły językowe powinny zawierać umowy-zlecenie, określające staranność wykonania, a nie cel – zatem zapis „umowa o naukę” jest całkowicie niepoprawny!

Inna kategoria wzorów to tzw. „wzory w trybie publicznym”, wynikające z przetargów i dbające o interesy kursantów, nie szkoły. Mogą się w nich znaleźć na przykład zapisy dotyczące konieczności uzyskania zgody na zmianę lektora, dodatkowych obowiązków szkoły albo wskazanie, że za czas płatności uznaje się moment obciążenia rachunku kursanta, a nie moment zaksięgowania wpłaty przez szkołę. Te zapisy zdecydowanie nie leżą w interesie przedsiębiorcy!

Co powinna zawierać dobra umowa dla szkoły językowej?

W podstawie dobrze skonstruowanej umowy dla szkoły językowej powinny znaleźć się zapisy dotyczące:

  • kwalifikacji lektora,
  • licencji na materiały wykorzystywane podczas zajęć,
  • zmiany formy zajęć,
  • postępowania w przypadku braku powołania grupy zajęciowej (zwrot wpłaconych środków),
  • obowiązku informacyjnego RODO w umowie.

Rekomenduję, żeby pozostałe elementy dobrej umowy, tj. oświadczenie o wyrażeniu zgody na publikację wizerunku, harmonogram płatności oraz harmonogram spotkań stanowiły załączniki do umowy.

We współpracy z Olgą i Michałem Wilczyńskimi stworzyłam pakiet dokumentów dla firmy edukacyjnej (szkoła językowa, szkoła matematyki, szkoła tańca, itp.) – wzór umowy wraz z komentarzem i instrukcją wypełnienia oraz załącznikami niezbędnymi do pełnego zabezpieczenia prawnej strony działania szkoły.

>> ZAMÓW WZÓR UMOWY<<

#ZarabiajWięcej

Nauczymy Cię sprzedawać w social mediach lekko i bez poczucia wstydu!

Książka, która pomoże Ci zrobić Twój milowy krok w rozwoju firmy, zwiększy liczbę obserwatorów oraz generować wyższe wyniki finansowe.

Michał Wilczyński

Wydawca magazynu Lider Branży Edukacyjnej, autor książki „Zarabiaj Więcej”, specjalista w dziedzinie budowania i zarządzania marką edukacyjną. Otworzył swoją pierwszą firmę w wieku dwudziestu trzech lat z pięćdziesięcioma złotymi w kieszeni. Obecnie jest jednym z czołowych specjalistów w Polsce w dziedzinie budowania i zarządzania markami edukacyjnymi. W jego portfolio są takie marki jak: Ogólnopolski konkurs przedmiotowy Leon, Lider Branży Edukacyjnej, Językowo.org – nauka niemieckiego online, czy też platforma do zarządzania szkołami kivo.pl. Charyzmatyczny mówca. Wygłasza prelekcje i prowadzi kursy oraz konsultacje dla ponad 2,5 tysiąca osób rocznie. Jest twórcą programów i szkoleń online z zakresu rozwoju, działań w social mediach, zarządzania i planowania strategicznego dla właścicieli firm edukacyjnych.

Dołącz do newslettera

Gwarantujemy treści, które otworzą Ci drogę do rozwoju Twojego edu biznesu stacjonarnego lub online.

Nasz Blog

Mogę Cię również zainteresować poniższe artykuły

To będzie bardzo trudny rok dla edu biznesu.

Czas czytania: 3 min. Kiedy nareszcie nadszedł czas, kiedy sytuacja w edu branży zaczęła się stabilizować, nikt nie spodziewał się, że może być znów gorzej. Dotknęliśmy już dna w czasach pandemii i nareszcie nadszedł czas, aby się odbić finansowo, a jednak znowu otrzymujemy kolejne ciosy. Naszym przeciwnikiem tym razem nie jest koronawirus, a szybująca w górę inflacja i podnoszone stopy procentowe przez NBP, które z miesiąca na miesiąc wyciągają coraz więcej z portfeli naszych klientów.

Może teraz myślisz sobie, bez przesady, ale zastanów się chwilkę dłużej. Dlaczego inflacja jest zagrożeniem dla naszych biznesów?

Hejt przedsiębiorców

„To nie hejt, tylko konstruktywna krytyka”

Czas czytania: 8 min. Kiedyś myślałam, że hejt mnie nigdy nie spotka, bo zawsze mam dobre intencje, jestem osobą, która nigdy celowo nie oszukałaby innego człowieka. Często udzielam porad, wsparcia, nie oczekując nic w zamian.

Niestety nie zawsze „dobro powraca”. Myślę, że zdrowym podejściem jest bycie świadomym tego zjawiska oraz faktu, że każdy może zostać zaatakowany. Nie trzeba być aktorem czy sportowcem.

Według raportu międzynarodowej organizacji Global Dignity niemal połowa nastolatków spotyka się ze zjawiskiem hejtu, a co piąty badany jest jego prowodyrem.

Pewność siebie w biznesie

Czas czytania: 6 min. Pewność siebie u przedsiębiorców bywa różnie postrzegana. Często mówi się, że osoby otwarte, które bardzo szybko nawiązują kontakty z

Shopping cart0
Brak produktów w koszyku!
0

Strona korzysta z plików cookies. Zobacz więcej informacji w Polityce Prywatności